2020/11/30

Gęsiniec/Hussinetz

Gęsiniec/Hussinetz. 29.11.2020

To jeden z pierwszych pomników, który "zauważyłem" i od którego zaczęło się moje zainteresowanie poszukiwaniem ich. Gęsiniec, wcześniej Hussinetz, to jedna z kilku czeskich enklaw w okolicy Strzelina, gdzie osiedlili się wyznawcy Jana Husa, którzy uciekli przed przesladowaniami przez Habsburgów. Na kilku budynkach charakterystyczne wywietrzniki, zwykle występujące w formie krzyża lub monstrancji, tutaj mają kształt kielicha. Ten pomnik pierwszy raz sfotografowałem latem 2007 roku eksplorując sobie te rejony na skuterze - byłem wtedy za chory i za otyły na rower. Dwa lata wcześniej dokonano jego ponownego odsłonięcia po znakomitej renowacji i dodaniu na postumencie tablicy w formie otwartej księgi z opisem w języku niemieckim, czeskim i polskim. 

Gęsiniec/Hussinetz. 29.11.2020

Powyżej symetryczne ujęcie frontalne, choć najbardziej lubię pierwszy kadr. Fotografowało się ciężko, bo zaczął padać śnieg i na złość w kilku domach trwało rozpalanie pieców/kominków, przez co widok co chwilę spowijała "malownicza" mgiełka, a ja bałem się kaszlnąć, żeby nie straszyć ludzi. 




No comments: