2010/12/26

wszystko jest względne. matchbox.



Daniel pokazał mi skarb, który chce w jakiś dzień przekazać swojemu synowi. To jego własne resoraki, które mają już ponad trzydzieści lat. Ja swojemu Synowi już swoje przekazałem, bez oporów. Ale rozumiem - albo tak to rozumiem - że to chyba trudny, ale ważny moment. Faceci to po prostu rozczulające się nad sobą typy. Nie wiem, czy wszyscy, ale ja i moi znajomi tacy właśnie są. Jak przychodzi moment, w którym swoje resoraki przekazać już można dziecku, to coś pęka. Pokolenie zatoczyło koło, historia idzie od nowa, a wspomnienia już będą tylko wspomnieniami. Nic nie wróci, nie da się, droga jednokierunkowa. Koniec tu, a tam nowy początek. Sztafeta trwa. Ale każdy ma tylko jedną szansę na bieg.

Ja mam swoje resoraki Maczboksa w większości pochodzące z lat 80 z sieci sklepów Pewex. Daniel jest z pochodzenia Czechem, więc jego są z Tuzexu, to takie Pewex, ale w Czechosłowacji. No i Daniela resoraki są o dekadę starsze. Ale kilka było wspólnych, tylko opakowania inne.

Dla tych, którzy świadomość uzyskali po 1989 r. warto wyjaśnić, że Pewex (Tuzex w Czechosłowacji) to taki sklep, gdzie był kontakt ze światowymi markami. I sprzętem, słodyczami itp. W Pewexie można było kupować tylko za dewizy lub bony. Jedne i drugie oficjalnie nie mogły być w posiadaniu krajowych robotników. Mogłeś je posiadać, ale nie mogłeś ich kupić. W tamtych latach masa ludzi pracowała w Libii czy Iraku przy budowie autostrad. Jak wracali do kraju, to gdzieś musieli wydawać dewizy, bo w sklepach Społem nie zapłaciło by się nimi.

A Czechosłowacja to taki kraj, ale więcej info w sieci.

3 comments:

Dashey said...

bardzo romantyczne, ale ja bym sie na jego miejscu zastanowil, bo to opakowanie i samochodziki moga byc tyle warte, ze kupi synowi caly wor wspolczesnych matchbox`ow. :))))

galazinka said...

ładnie napisane :>

może nawet 2 wory kupi ;)

Dashey said...

http://cgi.ebay.com/RARE-Lesney-Car-Transporter-Gift-Set-G2-d-1965-Matchbox-/110618400919?pt=AU_Toys_Hobbies_Diecast_Vehicles&hash=item19c15ed897#ht_2249wt_905