2020/12/14

Kowalskie/Schmitzdorf

Kowalskie/Schmitzdorf, 07.12.2020

O tym pomniku wyczytałem gdzieś w sieci, ale przy którejś awarii straciłem zapisane w przeglądarce linki i teraz nie mam pewności - szukać będę dalej. Wiosną tego roku, zaraz po lockdownie przejeżdżałem rowerem malowniczą drogą ze wsi Czerwieniec do Żelowic i przy drewnianym, pokopalnianym budynku, leżącym na przeciwko nieczynnej (a jakże) bocznicy kręcił się mężczyzna w średnim wieku, zagadałem, czy będę mógł kiedyś przyjechać zrobić poważniejszym aparatem zdjęcie pomnika, który znajduje się na prywatnej posesji obok tegoż drewnianego budynku. Nie widział przeszkód, więc wróciłem tam jakoś pół roku po tej rozmowie i - choć pies ujadał wściekle - nikt nie wyszedł. Zostało mi fotografowanie zza płotu. Na kamieniu białymi literami na czerwonym tle jest napisane "W XXV rocznicę powrotu ziem zachodnich do macierzy". Pod kamieniem płyta, na płycie orzeł. Orzeł - bez korony - obecnie ma zielone skrzydła od mchu. 

No comments: